Program våren/sommaren 2017

2/12   Bildvisning om Island: Kerstin Aronsson tar oss med till den sagolika ön. Scoutstugan, Osby kl. 18.30 Kostnad 50kr för vuxna barn gratis. Liten förtäring ingår.
Kontakt: Lotta Nilsson 070-5186822. Anmälan till lottaosby@outlook.com senast 30/11.

3/12   Svampar i naturreservatet Tollaskogen, Vinslöv: Vi besöker det nybildade reservatet och ser vad vi kan finna. Vedsvampar och mossor är i fokus. Ta gärna med kameran! Samling vid Vinslövs kyrka 10:00. Ett samarrangemang med Puggehatten – Skånes mykologiska förening
Ansvarig: Mikael Gustafsson: 0451-373 18 eller info@skogsfru.se

21/1   Naturfestival på Folkets Hus, Sibbhult: Vi upprepar fjolårets uppskattade arrangemang med naturfilmer, bildvisningar, bokförsäljning, fika, insamling av pengar till SNF-projekt mm. Detaljerat program under fliken Naturfestival i menyn ovan.

14/3  Årsmöte och bildvisning: Vi har årsmöte i Lönsboda medborgarhus 18:30. Vi inleder med att Johnny ”Holje-bok” Karlsson berättar om ”Göinge i litteraturen” med avstamp i Salje, Martinson, Nietze m.fl..
Kontakt Lotta Nilsson 070-5186822

2/4   Klädbytardag i Vinslöv: Helgen 1-2/4 ordnar Naturskyddsföreningen klädbytardagar runt om i hela Sverige. I Göinge så samarbetar vi i år med föreningen ”Ett Vinslöv för alla” och vi kör klädbyte 2/4 med inlämning 13:30-14:30 i Hedbergshuset i Vinslöv.

Läs mer i PDF:en nedan.

Ladda hem PDF

25/4  Naturreservatet Vyssle myr: Osby kommuns färskaste naturreservat lockar med orrar, tjädrar, grönbena, ljungpipare mm. Vi besöker reservatet och tittar även på en av Skånes två järngruvor. Ta gärna med kameran! Samling vid Lars Duva 18:00. Kontakt: Mikael Gustafsson: 0451-373 18 eller info@skogsfru.se

7/5   Natur i Olofström: Mikael Gustavsson tar oss med till tre intressanta naturlokaler strax norr om Olofström. Vi startar i Kullans naturreservat, samling vid norra P 10:00. Här tittar vi främst på den rika vårfloran som finns i det gamla ängs- och beteslandskapet som sluttar vackert ner mot Kopparesjön. Vi åker vidare i egna bilar och gör ett stopp i biotopskyddsområdet vid Skrapsjövägen innan vi avslutar i naturreservatet Holje. I denna gamla naturskog tittar vi bland annat på en del sällsynta lavar och mossor. Ta med egen fika och gärna kamera, då Mikael kan ge värdefulla fototips. I samarbete med Naturum Ronneby och SNF Blekinge/Olofström Kontakt: Mikael Gustafsson: 0451-373 18 eller info@skogsfru.se