Naturfestival 2020

Nu är festivalen över…

Vi tackar alla som kom och hjälpte till att vi fick in ca 20 000 kr till skydd av svensk urskog. Vi hoppas vi ses igen nästa år!
Nedan finns lite mingelbilder samt hedersomnämnandena och prisbilderna i fototävlingen, det lämnades in 150 bilder.

Vinnarna: Saipin, Curt och Hans

etta Saipin Birgersson myskoxe

Tvåa Curt Leidig

Trea Hans Kongbäck

Hedersomnämnande Niclas Hagberg

Hedersomnämnande Bjarne Holmgren

Hedersomnämnande Helena Hakulinen

Göinge naturfestival 11/1-2020 i Sibbhults Folkets Hus

För sjunde året! Under dagen går alla pengar till inköp av skyddsvärda skogar. Kom och upplev naturen och träffa andra naturintresserade. Alla är hjärtligt välkomna. Alla inblandade ställer upp helt ideellt och vi hoppas få in 20 000 kr! Kanonfin visningslokal med biosittning. Gott om plats för utställningar och mingel.
Dagkort till alla bildvisningarna: 100 kr.

Försäljning av böcker, honung och fågelholkar. Fotoutställningar av bildvisarna m.fl. Zoom Fotoresor finns på plats och berättar om fotoresor över hela världen och Olympus visar sina senaste kameramodeller. Företagen sponsrar även fototävlingen. Dessutom fotoböcker från Nevabooks.
Det finns smörgåsar, fika, kaffe, korv mm.
Fototävling: Ta med dina tre bästa naturbilder på ett USB. Inlämning mellan 9:30-11:00. Fina priser utlovas!
Mer info: https://goinge.naturskyddsforeningen.se/naturfestival-2020/

09:40-09:55 ”Naturfotografernas jubileumsbildspel”
2016 fyllde föreningen Naturfotograferna/N 50 år. I samband med detta jubileum satte man ihop ett bildspel som bl.a. visar naturfotografins utveckling under denna tid

10:00-10:45 ”Drömmen om Österlen” – Sven Persson/N, Hässleholm och Martin Borg, Lund
Österlen rymmer några av hela landets mest ikoniska landskapsavsnitt och har varit en tillflyktsort för konstnärer och fotografer i mer än ett sekel. Men här finns mer att upptäcka – så fort man börjar leta stiger ett annat, kärvare, Österlen fram.
www.landskapsgalleriet.art

11:15-12:00 ”Leonardsson x 3” – Patrik Leonardsson/N, Halmstad
Vi börjar i den Halländska övärlden och fortsätter ut i världen när Hembygdsfotografen från Halland blev äventyrsfotograf och avslutar med Humor + naturfotografi = sant
www.leonardsson.se/

13:00-13:10 ”Upplev Sveriges historia”- Mikael Gustafsson/N, Hästveda
2011 gjorde Mikael boken med samma titel ihop med Dick Harrison. Den har sedan sålts i
nästan 100 000 ex. I detta bildspel möter vi slott och borgar, runor och hällmålningar, Finnmark och fäbodar, författarmiljöer och försvarsanläggningar. Mer än 300 bilder på 10 min…

13:15-13:50 ”Naturfotografiska trender” – Mikael Gustafsson/N, Hästveda
Den som blickar framåt utan att blicka bakåt får se upp! Mikael tittar på Naturfotografins utveckling och vart den är på väg. Det blir både skämt och allvar…
Vi får se bilder med sentida hjälpmedel som drönare och åtelkamera.
www.skogsfru.se

14:15-15:00 ”Risveden – bilder från den gamla skogen” – Jukka Lausmaa/N /PN, Göteborg
Än finns det skogar som klarat sig undan det moderna skogsbruket. Vi får se bilder från bland annat två områden i Risveden som pengarna från tidigare Naturfestivaler hjälpt till att skydda – Iglekärr och Skarnhålan. Vi möter gammelskogens väsen i stämningsfulla bilder.
www.jukkalausmaa.wordpress.com/

15:30-16:15 ”Nära” – Eva Danelius/PN, Genarp
En personlig betraktelse från nära landskap.
www.evadanelius.se/

16:15 Prisutdelning i fototävlingen