Aktiviteter 2017

Här följer lite information om genomförda aktiviteter 2017

Klädbytardag i Vinslöv 2/4

Tillsammans med föreningen ”Ett Vinslöv för alla” så arrangerade vi en klädbytardag i Vinslöv. Detta var Naturskyddsföreningens klädbytarhelg och många intresserade hade letat sig till Hedbergshuset. När man lämnade in sina kläder fick man en biljett där det stod hur många plagg man fick byta till sig lite senare. Efter fika mm. var sedan dags för ”startskottet” då man fick börja byta till sig och de flesta hittade något och gick nöjda därifrån. Bra för både plånbok och miljö!

Länsstämma för Naturskyddsföreningen i Skåne 25/3

I det vårvackra Osby i fagra Göingebygden har Naturskyddsföreningen Göinge varit värd för Naturskyddsföreningen Skånes länsstämma 2017. I två mindre bussar gjorde deltagarna en tur till Osby kommuns färskaste naturreservat Vyssle myr och Västermyr. Myren låg till synes tyst med sin ödslighet. Men här fanns liv. En orre skrämdes upp. En talltita exponerade sig fint, två tranor fanns också där och en varfågel.

Här gjorde man också ett besök vid en av Skånes två järngruvor i Södra Hulta. En intressant upplevelse där sällskapet fick en berättelse om gruvans historia av Torsten Trulsson. Exkursionen avslutades vid diabasområdet Bosarp utanför Glimåkra, där årets första blåsippor visade sig.
Efter lunch på Rönnebacken samlades kretsdeltagarna på Naturbruksgymnasiet. Tre av föreningens fotograferande medlemmar presenterade Göinges tre kommuner i ord och bild. Därvid tog själva stämman vid. Stina Lundberg, vice ordf.i riksstyrelsen inledde med att ta upp Naturskyddsföreningens organisation och verksamhetsriktlinjer, bl a om en kemikaliekampanj. SNF har ca 230 000 medlemmar.
Naturskyddsföreningen Skåne gav rapport om pågående projekt, bl a storkprojektet, som syftar till att få storken som landskapsfågel igen. Linda Birkedal heter förenings nya ordförande. Det var en välbesökt länsstämma.

/Sven Koch

Spaning efter orrar på Västermyr

Anders Ekstrand berättar om diabasen i Bosarp

Länsstämma

Rickard Lehmann lämnar över till Linda Birkedal

Årsmöte och föreläsning av Johnny ”Holje bok” Karlsson 14/3

Ett trettiotal personer hade samlats i Medborgarhuset i Lönsboda och Johnny Karlsson inledde med att tala om Axel de la Nietze. Föreläsningen hoppade sedan mellan olika Göingeskildrare och vi fick möta författarskap som innehöll både naturskildringar, deckare och Snapphanar. Efter föreläsningen höll vi vårt årsmöte.

Göinge Naturfestival 2017 21/1

Nu är årets festival genomförd! Vi tackar alla som kom och hjälpte till att göra detta till en trevlig tillställning.

Det kom 125 betalande besökare och detta gör att vi kommer att kunna köpa in ca 1,5 ha svensk urskog via Naturskyddsföreningens projekt ”Skydda skogen”.

Kolla tidningsklipp längst ned.

Välkomna nästa år igen!

I fototävlingen kom det in ca 50 bidrag och resultatet blev följande (bilderna nedan):

1: Jan Videvik
2: Ingmar Kristiansson¨
3: Kåre Sjöholm
Hederomnämnande: Gunni Zäll

Domare: Magnus Mårtensson

Vinnaren Jan Videvik flankeras av tv. Kåre och th Ingmar

Lena Andersson visar bilder från Eslövstrakten

Jan Videvik

Ingmar Kristiansson

Kåre Sjöholm