Naturfestival 2017

Göinge Naturfestival 2017

Nu är årets festival genomförd! Vi tackar alla som kom och hjälpte till att göra detta till en trevlig tillställning.

Det kom 125 betalande besökare och detta gör att vi kommer att kunna köpa in ca 1,5 ha svensk urskog via Naturskyddsföreningens projekt ”Skydda skogen”.

Kolla tidningsklipp längst ned.

Välkomna nästa år igen!

I fototävlingen kom det in ca 50 bidrag och resultatet blev följande (bilderna nedan):

1: Jan Videvik
2: Ingmar Kristiansson¨
3: Kåre Sjöholm
Hederomnämnande: Gunni Zäll

Domare: Magnus Mårtensson

Vinnaren Jan Videvik flankeras av tv. Kåre och th Ingmar

Lena Andersson visar bilder från Eslövstrakten

Jan Videvik

Ingmar Kristiansson

Kåre Sjöholm

Gunni Zäll

Helsida i Norra Skåne (vänster) och Kristianstadsbladet (höger)

21/1 i Sibbhults Folkets Hus

För fjärde året! Under dagen samlar vi in pengar till Naturskyddsföreningens projekt ”Rädda skogen”, pengarna går till inköp av skyddsvärda skogar. Kom och upplev naturen och träffa andra naturintresserade. Alla är hjärtligt välkomna. Alla inblandade ställer upp helt ideellt och vi hoppas få in 20 000 kr! Kanonfin visningslokal med biosittning. Gott om plats för utställningar och mingel.

Dagkort till alla bildvisningarna: 100 kr.

Under dagen blir det försäljning av böcker, honung och fågelholkar. Utställning av foton. Det finns smörgåsar, fika, kaffe mm. till försäljning.

Fototävling: Ta med dina tre bästa naturbilder på ett USB. Inlämning mellan 9:30-11:45. Fina priser utlovas!

9:45-10:30 ”Sagres fågelfestival – observationer från världens ände” – Anders Ekstrand, Glimåkra

10:45-11:30 ”Borneo och Komodoöarna – Indonesiens naturskatter” – Magnus Mårtensson, Hässleholm

11:45-12:15 ”Inom 20 minuter” – Lena Andersson, Eslöv

13:30-14:00 ”Från grönsiskevår till hackspettsvinter” – Eva Kronvall, Genarp

14:15-15:00 ”Ölandspärlor i stort och smått” – Staffan Arvegård/N, Kastlösa

15:15-16:00 ”Rockies, Canyonlands and Desert – nio nationalparker, två storstäder och tre hisnande resor med ånglok” – Mikael Gustafsson/N, Hästveda

16:15-17:00 ”Ett år i Vattenriket” – Hans Cronert, Kristianstad

17:00 Prisutdelning i Fototävlingen

Mer info om bildvisare mm. kommer här närmare festivaldagen.

Ladda ner program:  Program