Program våren-sommaren 2024

Alla aktiviteter sker i samarbete med Studiefrämjandet

Program våren/sommaren 2024

13/1 Göinge Naturfestival, Folkets Hus, Sibbhult
Allt överskott går till inköp av svensk urskog!

17/3 Årsmöte och föredrag om Skånes storkar
Vi samlas i OK Gynges klubblokal, Marklunda skola, Osby 15:00. Vi inleder med att Staffan Åkerby berättar och visar bilder om det skånska storkprojektet under rubriken “Tror du på storken? Det gör vi!”. Efter det så har vi årsmöte. Kontakt: Sven Koch 070-435 46 79

12/4 Ugglor i Boalt
Vi samlas vid “Elis i Boalt” (den fd affären) 19:30 och ger oss ut och lyssnar efter vårens ugglor. Sparvuggla, pärluggla, hornuggla, kattuggla och berguv hoppas vi på .Medtag fika. Kontakt Ingvar Nilsson 070-250 27 54

1/5 Bussutflykt till Skåne
Vår årliga bussutflykt (17:e året) går i år till Skåne. Vi besöker storkhägnet vid Hemmestorps mölla och tittar på det Staffan berättar om på årsmötet. Här finns både frihäckande storkar och storkar som häckar i avelshägnet.
Efter det besöker vi vresbokarna i Trollskogen vid Torna Hällestad och Sveriges minsta nationalpark i Dalby söderskog. I den skira bokskogen blommar det för fullt med blå-, gul- och vitsippor och olika arter nunneört mm.
Avresa från Osby järnvägsstation (östra sidan) 08:00, Hästveda jvstn. 08:20, Hässleholms jvstn (Norra station, bussfickan under övergången) 08:45. Hemkomst ca 18:00. Medtag fika. Vi stannar för lunch i Sjöbo (McDonalds och Sibylla). Det går även bra att ha med egen matsäck. Vänta inte med anmälan, då det brukar bli fullt fort. Gratis för medlemmar med familjer.
Anmälan till Mikael Gustafsson info@skogsfru.se

20/5 Hanavrå – ett nytt naturreservat i Visseltofta
Vi besöker Osby kommuns nyaste naturreservat Ravnarp i Hanavrå strax utanför Visseltofta. Artrika ängsmarker och äldre ädellövskog. Samling vid Osby jvstn (östra sidan) 18:00 eller Visseltofta kyrka 18:20. Medtag fika. Kontakt Ingvar Nilsson 070-250 27 54

2/6 Besök på Skea gård och klädbutiken af Skea