Naturfestival 2015

Nu är årets festival genomförd och ca 200 besökare letade sig till Hästveda där de bjöds på en blandad kompott (se program nedan). Ca 4000 kr samlades in till SNF:s projekt ”Rädda bina”.

Det lämnades in 95 bidrag i fototävlingen och de tre främsta blev:

1:a plats: Elisabeth Liljenberg ”Ormbunke” – ”En härligt komponerad bild med linjespel och en fin färgkombination med dovt bruna jordtoner och magiskt skimrande varmt ljus. Fokus på rätta stället och rimfrosten som pricken över i”

2:a plats Håkan Liljenberg ”Stenknäck”

3:e plats Christina Andersson ”Naturens kristallkrona”

Vinnarbilderna, vinnarna och några mingelbilder ses nedan.

Väl mött igen 2016!

Ormbunke vinnarbild Elisabeth Liljenberg

Stenknack

Vinnarbilden ”Ormbunke” och andraplacerade ”Stenknäck”.

Naturens kristallkrona Christina Andersson tredje plats

Vinnarna

Tredjeplacerade ”Naturens kristallkrona” och de glada vinnarna fr.v. Elisabeth, Håkan och Christina.

Mingel 1 Radda bina Mingel 2

Göinge naturfestival
24/1-2015 i Hantverksgården i Hästveda

Gratis inträde! Under dagen samlar vi in pengar till Naturskyddsföreningens projekt ”Rädda bina”. Kom och upplev naturen och träffa andra naturintresserade. Alla är hjärtligt välkomna. Alla inblandade ställer upp helt ideellt och vi hoppas samla in 10 000 kr!

Under dagen blir det försäljning av böcker, honung och fågelholkar. Det finns smörgåsar, fika, kaffe mm. till försäljning. Åk gärna miljövänligt med tåg till Hästveda.

Fototävling: Ta med dina tre bästa naturbilder på ett USB. Inlämning mellan 9:00-11:30. Fina priser utlovas!

9:30-10:50  Naturfilm: ”Mandelblom, kattfot och blå viol” – Anette Lykke Lundberg
10:50-11:10  Paus-naturfilm: ”Bålgeting” – Ulf Jonasson/Naturfotograferna
11:10-12:00  Naturbilder: ”Upplev Sveriges natur”  – Hästvedafotografen Mikael Gustafsson/Naturfotograferna visar bilder från och berättar om boken ”Upplev Sveriges natur” han gjort tillsammans med Martin Emtenäs/SVT och som Naturskyddsföreningen och Bonniers gav ut våren 2014.
12:00-12:30  Paus-naturfilm
12:30-13:20  Naturbilder: ”I Göingehövdingens fotspår” – Magnus Augustsson, Lönsboda tar oss med från Göinge till Själland.
13:30-14:30  Naturfilm: ”Golfar med djur” – Tina-Marie Qwiberg, den Gotländska filmaren och rösten från Naturmorgon visar oss naturlivet på en golfbana.
14:45-15:30  Naturbilder: ”100 naturbilder” – Daniel Karlsson/Naturfotograferna visar stort som smått och kanske något trolsk väsen från den svenska naturen.
15:45:16:30  Naturbilder: ”Biofoto – en förening för alla naturfotografer”. Föreningen Biofoto presenterar sig och vi får se prov på medlemmarnas bilder.
16:45-17:30  Naturbilder: ”Canyonland and desert – två storstäder och fyra nationalparker” Hästvedafotografen Mikael Gustafsson/Naturfotograferna tar oss med till västra USA.
17:30-17:45  Prisutdelning i Fototävlingen

Ladda hem inbjudan som PDF: Naturfestival 2015 utkast